
“De Spion” is een spel gebaseerd op de TV-reeks “De mol”.
Hierbij voert een groep deelnemers gezamenlijk opdrachten uit om geld te verdienen, maar één van hen is in het geheim de saboteur, de “Spion”.
De andere spelers hebben als doel de Spion te ontmaskeren, terwijl de Spion probeert de opdrachten te laten mislukken en de groepspot laag te houden.
Spelverloop
1. Opdrachten uitvoeren
De groep voert diverse opdrachten uit, waarbij samenwerking en strategie essentieel zijn. Indien de opdracht slaagt, dan wordt de groepspot aangedikt.
2. Sabotage
De Spion zal proberen de opdrachten te saboteren zonder ontdekt te worden, wat ertoe kan leiden dat de geldpot minder omvangrijk wordt.
3. Eliminatievragen
Op regelmatige basis beantwoorden deelnemers vragen over de Spion ( via een computer ).
Dit kunnen vragen zijn over de Spion zelf, of over de functie van de Spion in de opdrachten.
4. Eliminatie
De persoon met de meeste foutieve antwoorden valt af.
Afvallers krijgen bij bepaalde opdrachten toch nog de mogelijk om mee te spelen.
5. Deductie en verdenking
Door te observeren, te discussiëren en de Spion te bevragen, proberen de spelers achter de ware identiteit van de Spion te komen.
6. Finale
De laatste 3 overgebleven spelers ( incl. De Spion ) nemen het in een finale eliminatietest tegen elkaar op. Degene die de Spion correct kan aanwijzen, wint het spel.

Rol van de Spion
De Spion is er binnen de groep op uit om de opdrachten te doen mislukken en zo min mogelijk geld in de pot te krijgen. Hij of zij moet de andere spelers misleiden en zich voordoen als een loyale speler.
Doel van het spel
Voor de gewone spelers: De identiteit van De Spion achterhalen en ervoor zorgen dat er zoveel mogelijk geld wordt verdiend.
Voor de Spion: Niet ontmaskerd worden en de andere spelers op het verkeerde spoor zetten.